tyresoif

Alla inlägg under oktober 2011

Av Thomas Brejding - 6 oktober 2011 16:00

Alla som håller på med idrott vet hur svårt det är att få tag på sponsorer. Oftast är det någon närmast sörjande som kan avvara lite pengar och får ett bättre samvete för det. Oftast någon som står klubben nära och som inifrån ser hur folk sliter och som vill ge tillbaka till klubben (personerna som sliter).


Överlag behöver vi bli bättre på att attrahera utomstående sponsorer som ser ett värde i att sponsra för att det ger pengar tillbaka. Tänk er en byggfirma som sponsrar med säg 20.000 kronor och ger medlemmarna 10% rabatt på badrumsrenovering. Hur många badrum behöver han få för att ha tjänat in dessa 20.000 Två, tre? Borde vara välinvesterade pengar.


Ett företag som varit med i Tyresö IF sen stenåldern är Kondator, men jag undrar egentligen hur många som vet vad Kondator gör? Innan jag lägger ut svaret i morgon bitti så har vi en liten gissningslek.


VAD GÖR KONDATOR?


Den första att svara rätt vinner fritt inträde på nästa hemmamatch och en fika med ledarteamet.


Kommentera nu då!


Av Thomas Brejding - 6 oktober 2011 11:00

Ofta när man formar ett lag så ser man till vad personen har för kapacitet, inte vad han med rätt förutsättningar kan ha för kapacitet om fyra månader.


Jag tyckte att Tyresö inte satsade ordenligt på sina ungdomar för 20 år sedan och lät dem växa. Ta måvaktssidan som ett ypperligt exempel. Jag förstår att det låter helt sjukt, men man hade en målvakt med i j-landslaget FYRA år på raken och ingen av dessa fick riktigt chansen:


f 1971. Matte Elfving var den som kanske var den mest talangfulla, men fick aldrig chansen och slutade tidigt.


f 1972. Matte Gustafsson. Värvades som sistaårsjunior och fick stå bakom den gamla Swittelegendaren Björne Videll.


f 1973. Thomas Brejding. Trea bakom ovan nämnda målvakter. Gick till Skuru som några år senare kvalade till elitserien.


f 1974. Jocke Falk. Gick till BK Söder.


Varför såg man inte potential i någon av dessa? Hanteringen av Matte Elwing var på den tiden under all kritik.


Samtidigt har det pratats om Tyresös 68/69-kull, men 73/74 kullen hade på sikt kunnat ta Tyresö till Elitserien, men den spriddes vind för våg bland Stockholmslagen.


   Detta lag tog JSM-guld utomhus och JSM-brons inne. Hade man satsat på detta lag så hade det nog gått bättre än de spelare man satsade på vars kapacitet var på topp och kanske bättre än dessa spelare, men inte i det långa loppet

Övre från vänster:
Micke Schölin (smet in på kortet), Putte Nygren (tränare), Mikael Prennby, Frans Binette, Elie Hamangi, Johan Thermaenius, Matte Wistedt, Anders Swanberg.
nedre från vänster:
Gösta Stenman, Thomas Brejding, Julle Fröberg, Pelle Strandberg, Patrick Wester, Jocke Falk.

Vilket lag.

 


 



Av Thomas Brejding - 5 oktober 2011 23:02

....den duger som ett helt inlägg. Denna kommentar kom på mitt inlägg "Hur skall handbollen växa".


Handbollsbroder Breijding,


Härligt att du fortfarande brinner!


För mig känns det som om Stockholms handbollsförbund är medvetna men inte tillräckligt engagerade. Kanske en orättvis bedömning då jag inte har full insyn i deras verksamhet men ändå en påtaglig känsla.
Handbollen i Stockholm kan tex aldrig växa om vi inte "får" fler hallar tilll stånd.


Modellen från förbundet f.n tycks dock vara att inte:


1. Hugga på alla "öppna" alternativ som nu istället hamnat i händerna på privata entreprenörer. Tänker här på tex gamla SL hallen (innebandycenter)och tidigare Ericssonhallen i Älvsjö med 2 fullstora planer i (privatskolan Olympen). Här skulle man kunnat skapa handbollstempel med kringverksamhet som förstärker och finansierar kostnad för verksamheten (ex. fik, rehab, gym, sportförsäljning m.m)
Driften hade klubbar säkert tagit utan att blinka - i utbyte mot träningstider


2. Anställa en projektledare/lobbyist som på ett obekvämt sätt kan driva hallfrågan gentemot Stockholms stad samt dra igång insamling av kapital för byggande av nya hallar. Ser här många möjligheter med tex klubbinsamlingar (Stockholsmklubbar), företag som vill profilera sig, anlitande av telefonsäljbolag för insamling, partnerskap med media osv... Tror inte att det är jättesvårt att få föräldrar och anhöriga till ungdomar idag att stödja detta.


Däremot är man ganska pigg på, precis som idrottsförvaltningen, att överlåta ännu mer ansvar till föreningarna som idag har fullt sjå med att överleva och bedriva meningsfulla verksamheter.


Självklart ska klubbarna dra sitt strå till stacken men den strategiska styrningen i denna typ av frågor måste hanteras av förbundet.
Jag hoppas och tror att Bolton blir den första klubben i Stockholm som kommer att bygga sin egen hall men vägen dit kommer inte att bli rosenbeströdd och det kommer att behövas stöd från idrottsförvaltning och förbund även om finansieringen skulle ordna sig. Hoppas innerligt att vi Stockholmsklubbar kan hjälpas åt att driva den prioriterade frågan om idrottshallar. Det behöver vi för våra ungdomars och vår sports skull!!

Av Thomas Brejding - 4 oktober 2011 08:00

Sedan jag kom till Tyresö så har jag varit rätt restrektiv med kritiska inlägg. Under min tid i Djurgårdshof så hade vi en annan approach genom att skapa intresse och växa som förening även om jag tyckte att jag alltid, precis som i mitt inlägg med kritik mot förbundetm alltid är saklig.


Efter mitt första kritiska inlägg på denna blogg så blev jag väldigt förvånad över att det inte blev några kommentarer. Jag trodde faktiskt att det skulle komma lite från förbundshåll.


Tyligen så hade jag inte klickat ur så att kommentarerna godkänns direkt utan att man i efterhand måste godkänna dem manuellt för att de skall publiceras. Tre kommentarer går att läsa längre ner, bland annat av förbundets ordförande  Evert Berglund som av naturliga själ inte tycker att det fungerar som jag säger. Läs dem gärna.


På tal om kritisk så blir jag faktiskt irriterad på Piteåtidningen som hittar på citat och får mig att framstå som dryg. Jag uppfattar när jag läser artikeln som att jag själv framstår ha en nedlåtande underton mot Strömnäs.


Första citatet är helt rätt att jag tycker att vi gör en jättedålig match, vilket kanske inte är så ödmjukt när man vunnit med nio, men precis som superbloggaren Tobbe Wikström från Brännan märkte så tyckte jag att det var oerhört slarvigt. Han skriver bl.a "Jag tror inte Brejding är särskilt nöjd med sitt lags insats igår trots en säker seger. Maken till tekniska fel i konstiga lägen har jag inte sett på den nivån".


Däremot tycker jag att det på frågan om jag tror att det blir tufft för Strömnäs är en djävulsk skillnad på mitt svar:


"Jag tror att de har chansen att hålla sig kvar, men det blir tufft" och vad som skrevs i tidningen:

"Det får det tufft, det såg tungt ut". Undertonen är ju helt olika.


Artikel går att läsa i sin helhet på : http://www.pitea-tidningen.se/sport/artikel.aspx?ArticleId=6438967


I helgen får vi det tufft. Det spelet som presterades i Piteå duger faktiskt inte.



Av Thomas Brejding - 3 oktober 2011 00:22

En härlig helg är till ända. Vi tog två poäng. Matchen påminde oerhört mycket om matvherna förra året. vi spelade inget bra, men vinner ändå med tio. Nästa helg är det upp till bevis.21-30.

Av Thomas Brejding - 1 oktober 2011 10:00

....... inte bara spelet.


Det roligaste som finns är att se människor växa. Jag gillar lag och föreningar som tar sina spelare som finns och bygger kring det och gör spelare till sådana spelartyper som man behöver. Det finns alltför många tränare som värvar det som man tycker saknar istället för att se till att utveckla spelarna som finns.


Förra året pratade vi om att våra målvakter kanske inte skulle räcka till, att vi hade många bra unga målvakter, men ingen riktig topp. Vi kanske på sikt skulle behöva någon etablerad. Kanon sa jag och Mackan, vi kör på de vi har så ser vi till att de blir etablerade och målvaktssidan ser ju så här ett år senare inte direkt mörk ut.


Likadant har vi resonerat med värvningar. Skall vi värva spelare så är det sådana som går direkt in i förstasexan, annars tar vi egna spelare och utvecklar. Om man som utomstående tittar på årets lag kan det tyckas att vi värvat friskt, men så är faktiskt inte fallet. Vi kontaktade inför den här säsongen två spelare. Resterande spelare är sådana som kommit till oss på eget bevåg. Varför skall vi värva spelare när vi har tjugo underifrån som knackar på dörren.


Av samma anledning tycker jag det är coolt att H43 går så bra. Samma spelare som misslyckades förra året, lyckas få ihop spelet och överraskar i elitserien. Tomas Westerlund gör något rätt. Självklart är Roganovic grym, men en spelare gör aldrig ett lag. Det känns som att H43 höjt sig som lag. Klarar man av att undvika kvalserien iår?


Sen måste man ju imponeras av Guif. Man la om strategin för några år sedan att inte ta in en massa "videojuggar" och satsa på sina egna produkter. Resultaten tycker jag talar för sig själv. Resultaten har nämligen ökat i samma takt som klubbkänslan och tittar man på hemsidan så har ju var eller varannan spelare varit i klubben en livstid.


***************

OK, Det var Bajen Fotboll som tog in "videojuggar", men ni förstår vad jag menar.

Presentation


Tyresö IF - Ständig förbättring

Omröstning

När åker Brejding på sin första förlust i seriespel med Tyresö
 Mot Strömnäs
 Mot Ricoh
 Mot RP
 Mot Cyrus
 Långt senare på säsongen
 Blir obesegrade iår.

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Fråga mig

3 besvarade frågor

RSS

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards