tyresoif

Direktlänk till inlägg 20 mars 2011

Årets stockholmstränare.

Av Thomas Brejding - 20 mars 2011 14:28

Ibland undrar jag hur rekryteringen av tränare går till. Hade inför säsongen tre tränare som jag "visste" inte skulle lyckas. Jag "visste" det av den enkla anledningen att de aldrig lyckas. Av dessa tre så fick två lämna sina uppdrag före nyår.

Om jag skulle vara sportchef och skulle rekrytera en damtränare skulle jag hellre fråga Silwing/Trojas F00/01 tränare som gjort ett jättebra arbete med sitt lag och som spelar en i mitt tycke "rätt"  handboll än att ta en a-lagstränare som gjort mediokra resultat, men så är det i tränarbranschen. Har man gjort sig ett namn så tar det lång tid innan det tynar bort.


När jag tar exempel på framgångsrika tränare som lyckas så brukar jag ta Mika Nurmi som exempel. Han gjorde bra resultat i Cliff och i Tumba och har lyckats som tränare i Norge även om han fick foten i Start. Tar klubbledningarna referenser på samma sätt som man gör om man anställer en person till ett företag, men det är ju klart att det växer ju inte fantastiska tränare på träd.


En annan tränare som jag hyser den största respekten för och som jag tycker verkligen förtjänar titel årets stockholmstränare (även om jag baserar det på de senaste två) är Matte Kardell. Mina första minnen av Kardell var när han tränade Tumbas 74:or och gjorde dem till ett av sveriges bästa lag för att sedan växa vidare för tränaruppdrag i bl.a Skånela och sedan utomlands. Han tog förra året över ett IFK Tumba i spillror där de etablerade spelarna flydde klubben. Tumba var på förhand tippat  att komma bland de sista lagen och den första försäsongen gjorde ingen lycklig för att undan för undan få ihop laget och spelet. Till sist föll man precis på målsnöret när man var på väg upp i elitserien. I år var man tippade i toppen, men att man skulle rå på Ystad trodde nog ingen.


Hade jag varit ansvarig för rekryteringen av ny tränare till Skuru damer hade jag lättat på plånboken och frågat Matte på en gång.


Jag hoppas att Tumba jobbar på samma sätt som de senaste två åren och inte hittar på en massa dyra "toppvärvningar". Det unga lag som  man har kommer säkert att växa till sig ytterliggare och klara nästa år utan massa dyra värvningar. Lita på spelarna man har.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Brejding - 24 juli 2012 22:16

Ny adress:   http://tyresohandboll.bloggplatsen.se/   MVH   Thomas Brejding / väl mött.   ...

Av Thomas Brejding - 24 mars 2012 02:07

Igår avverkade säsongens sista träning. Min filosofi har alltid varit att när säsongens sista match är spelad så finns det ingen anledning att fortsätta. Jag hade sett fram emot att träna en bit in i april, men vi var inte tillräckligt stabila under ...

Av Thomas Brejding - 11 mars 2012 18:06

Det har gått en lång säsong som uppenbarligen satt sig på norrlänningarnas psyke. Sist vi möttes tyckte jag att de var ett OK lag som saknade den riktiga bredden, men uppe i norrland i hemmapremiären fanns energin och viljan. Den saknades totalt idag...

Av Thomas Brejding - 11 mars 2012 07:48

Matchen som gällde igår gick som jag ville. RP slog Sollentuna igår vilket nästan var en förutsättning för att ha chansen. Det innebär nämligen att RP har goda möjligheter att nå kval om de vinner och det är en förutsättning för oss att ha chansen. ...

Av Thomas Brejding - 7 mars 2012 22:19

26-22. Förlust med fyra.   En tokjämn historia där vi chansade på slutet vilket inte lyckades och de fick några extra mål. Ja, så hade det kunnat vara, men med kvarten kvar var ställningen i denna match 24-13. Ok att vi kämpade hela vägen och Ric...

Presentation


Tyresö IF - Ständig förbättring

Omröstning

När åker Brejding på sin första förlust i seriespel med Tyresö
 Mot Strömnäs
 Mot Ricoh
 Mot RP
 Mot Cyrus
 Långt senare på säsongen
 Blir obesegrade iår.

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Fråga mig

3 besvarade frågor

RSS

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards