tyresoif

Direktlänk till inlägg 28 december 2011

All-stars

Av Thomas Brejding - 28 december 2011 17:35

Rickard Söderberg lägger ner massor av tid på Nyköpingsbloggen. Jag undrar hur han får tid till det, småbarnsförälder som han är. Just nu så presenterar han intervjuer med alla tränarna om vad de tycker om första halvan av säsongen och lite annat smått och gått, bland annat lite uppföljning på tips och tankar som samma personer hade inför säsongen.


De flesta har hittat rätt på förhand, alla förrutom Country som trodde på Silwing och Nyköping, men det mest intressanta är ju ändå alla all-star team som tränarna tagit ut. Lite märkliga uttagningar kan jag tycka på vissa håll, men visst, man är ju lite enögd och ser sina egna spelare hela tiden och ser hur de presterar på träningar etc och vet deras kapacitet, men ju fler spelare man tar ut i sitt eget lag ju mer sågar man ju sin egen prestation som tränare.


Lite övrig kuriosa tycker jag är att det lag som jag tycker är mest komplett också ser mest komplett ut i Söderbergs statistik över mål från olika positioner. Nu är det lite missvisande, eftersom en del spelare hamnar på en position i statiskten, men kanske inte alltid där de gjort målen. Vi har t.ex endast Petrovic som h9, men flera andra som spelat där. Därför blir vår h9 kolumn lite för liten mot vad den egentligen är i praktiken. Den ger i alla fall en fingervisning om hur laget fungerar. Faktiskt riktigt intressant och om man tittar på våra två kommande motståndare så ser man att Sollentuna gjort typ 60% av sina mål på v9, v6 och Silwing/Troja inte helt otippat gjort 75% (!) av sina mål på niometer.


Mitt all-star team skulle i alla fall se ut så här om jag tog ut det idag och då baserar jag det på vad jag sett och vad de presterat på sin position. T.ex vet jag inte med mig att jag sett Petter Holmberg på h6, annars skulle det kunna vara ett alternativ. Jag har också baserat det på ett lag som jag skulle tro på framtiden. Alltså skiljer den sig från det lag som jag tog ut i söderbergbloggen där jag t.ex tog ut Järeholm som jag anser överlägsen på m6, men här kommer annars ett lag som jag på några års sikt skulle leverera.


Målvakt:


Här står valet mellan tre målvakter: Rosén i Linköping, Tobbe Olsson i HK Eskil och vår egen Rickard Frisk. Jocke Falk skulle kunna vara ett alternativ, men vafan, jag kan ju inte ta med en spelare i framtidslaget som jag själv spelat ihop med som junior. Mattelin också bra, men behöver växa en dec innan han kan vara aktuell för framtidslaget.


v6: En position som är rätt bra befäst på i de flesta lag, men ingen som inte riktigt sticker ut. De som jag tycker höjt sig över mängden är JAcob och Matte så klart, inte så konstigt eftersom jag ser deras potential varje vecka, men den som jag tycker också varit riktigt bra är Eskils v6. Gillade deras spel med vändningar och blixtsnabba utspel där han tog läget, nästan oavsett vinkel.


m6: En position där jag tycker att det finns många riktigt duktiga och utvecklingsbara m6:or. Robin Wärn sägs vara outstanding, men kan man ta ut någon på hörsägen eftersom jag inte sett honom. Den som imponerade mest på mig var annars Richard Ahlin i Nyköping, men även Richard Jonsson i Strömnäs, tycker att Jonsson behöver bli mer slipad bakåt. Det skulle vara intressant att se dessa två i lite bättre sällskap. M6 är annars en position där alla lag har någon som är bra. Järeholm tycker jag är outstanding.


h6: En solklar vinnare i Country, men även Eskil , Cyrus och RP hade vassa avslutare här. Själva lider vi lite av att vi förra säsongen inte hade någon vänsterhänt och spelet sitter i efter det, jag tror att vi på vårsäsongen får se en målspruta i Rasmus Hallbäck. Tyrold har en liten kille med bra stegisättning som imponerat på mig. Dominerade i natchen mot Sollentuna som jag såg. Mot oss fick han ingen speltid. Undrar varför.


h9: Tre spelare som skiljer sig här. Petter Holmberg, Alexander Karlsson och Jimmy Otter. Vad är det för fel på Otter på v9? Övrigt en position som annars är ganska svag förrutom Silwing som borde kunna få ut mer av Oscar MAttsson. Melchersson i Nyköping intressant på sikt.


m9: SImon Karlsson får mycket beröm och visst är han riktigt bra, men hur skall man kunna vara med i all-Star när man ligger sist? Quinones är grym, mycket bättre än jag faktiskt trodde på förhand. Hans styrka är att han vet precis vad han själv är bra på och vad medspelarna är bra på. Inga konstigheter, få felbeslut. Skottfarlig vid passivt försvar, inspel, vidarespel. I elitserien var han en perfekt komplementspelare (trea/fyra/femma på nio) och jag var tveksam till om han kunde gå till att vara stjärna, men inga problem. Komplett, outstanding. Väldigt lik Mackan Berg, men faktiskt lite bättre. Adolfsson också riktigt bra.


v9: Här saknas det lite... Så klart ingen som är dålig i startuppställningarna, men vem är den där stjärnan. Johan Brun så klart. Dundrar man in mål i Allsvenskan så är det klart att man är outstanding i division 1, ingen som känns så där att man kan utmana. Erik Sten så klart intressant, men för att platsa i mitt lag måste man ha en bättre procent. Annars tycker jag att Sollentunas Fuxborg var bra. I mitt All-star spelar Otter v9.


Mitt lag blir:


Tobbe Olsson, HK Eskil

Rickard Frisk, Tyresö IF

Matte Landgraff, Tyresö IF

Cristian Knutsen, HK Eskil

Rickard Ahlin, IFK Nyköping

Robin Wärn (osedd), HK Country

Jonatan Eriksson, HK Country

Kim Karlsson, HK Eskil

Alexander Karlsson, HK Eskil

Petter Holmberg, Ricoh HK

Daniel Adolfsson, HK Eskil

Patrick Quinones, Ricoh HK (trots att han är 31)

Jimmy Otter, HK Country

Johan Brun, Tyresö IF


SKulle vara intresant att spekulera i hur detta lag skulle stå sig i allsvenskan. Jag är helt säker på att det skulle räcka raka vägen till Elitserien. Överlägset.



 
 
Rickard Söderberg

Rickard Söderberg

29 december 2011 16:03

Jag har hela helgen på mig! ;-)

http://www.ifknykoping.blogspot.com

 
Ingen bild

Anonym

29 december 2011 16:18

Brejding?

En coach och ass kanske skulle vara något för wtt allstar team? eller kan vilken tränare som helst i div1 klara av de där laget?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Brejding - 24 juli 2012 22:16

Ny adress:   http://tyresohandboll.bloggplatsen.se/   MVH   Thomas Brejding / väl mött.   ...

Av Thomas Brejding - 24 mars 2012 02:07

Igår avverkade säsongens sista träning. Min filosofi har alltid varit att när säsongens sista match är spelad så finns det ingen anledning att fortsätta. Jag hade sett fram emot att träna en bit in i april, men vi var inte tillräckligt stabila under ...

Av Thomas Brejding - 11 mars 2012 18:06

Det har gått en lång säsong som uppenbarligen satt sig på norrlänningarnas psyke. Sist vi möttes tyckte jag att de var ett OK lag som saknade den riktiga bredden, men uppe i norrland i hemmapremiären fanns energin och viljan. Den saknades totalt idag...

Av Thomas Brejding - 11 mars 2012 07:48

Matchen som gällde igår gick som jag ville. RP slog Sollentuna igår vilket nästan var en förutsättning för att ha chansen. Det innebär nämligen att RP har goda möjligheter att nå kval om de vinner och det är en förutsättning för oss att ha chansen. ...

Av Thomas Brejding - 7 mars 2012 22:19

26-22. Förlust med fyra.   En tokjämn historia där vi chansade på slutet vilket inte lyckades och de fick några extra mål. Ja, så hade det kunnat vara, men med kvarten kvar var ställningen i denna match 24-13. Ok att vi kämpade hela vägen och Ric...

Presentation


Tyresö IF - Ständig förbättring

Omröstning

När åker Brejding på sin första förlust i seriespel med Tyresö
 Mot Strömnäs
 Mot Ricoh
 Mot RP
 Mot Cyrus
 Långt senare på säsongen
 Blir obesegrade iår.

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Fråga mig

3 besvarade frågor

RSS

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards