tyresoif

Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Vi kom undan med blotta förskräckelsen

Av Thomas Brejding - 12 januari 2012 04:41

Jag måste ha varit otydlig.


Direktiven var enkla. Det mesta händer på vänstersidan, så packa ordentligt så att vi minskar ytorna där. Om de rullar hela vägen och gör det bra och sätter den från h6 så får vi ta det. Inga genombrott mellan 2-3, 3-3 3-2 utan håll ihop det och kliv ordentligt på förstasatsningen på v9.


De som såg första halvlek kan inte för sitt liv tro att detta var instruktionerna.


Jag måste vara otydlig.....


I andra blev det krampaktigt jagande och försvarsarbetet satt bättre, men inte klockrent. Vi vinner ändå andra halvlek med 20-13.

Fuxborg gör det bra, men om någon utmanar för att gå på genombrott mot ensam tvåa räcker det inte att kliva och möta på åtta. Vad hände med den offensiva tvåa.


Snackisen efteråt blev så klart Mattelins röda. Glasklart: För två år sen hade det blivit frikast Sollentuna. Nu blev det rött kort och frikast Tyresö. För er som såg Jimmy Janssons match med DIF så var den snarlik när Kropps målis fick rött kort. Han blev också oförstående och menade på att han var först på plats och tog bollen, och visst kan det tyckas larvigt att det knappt är någon kontakt, men jag tycker att reglerna är bra och det jag sett varit konsekvent. Minsta kontakt när målvakten tar bollen, först på plats eller inte. I det här fallet sträcker sig Gimmerborn mot bollen. Någon menade att det var Gimmerborn som knuffade Mattelin. Jag tycker regeln är bra och inte bara för att det gynnade oss denna gång. De vårdslösa utrusningarna ha minskat markant, även om denna utrusning inte var i närheten av att vara vårdslös.


Andra halvlek var OK, men vad hände i första i försvaret. Det är match redan på lördag och det gäller att låte niorna få smaka lite mer än idag om det skall till att vända hem med några poäng.


Sollentuna gör det bra efter sina förutsättningar och jag förstår att de är besvikna att inte få med sig några poäng hem efter att ha varit i ledningen större delen av matchen.


Plus till Jakob som gör en mycket bra match stänker dit sex mål och kul för Lindahl att han fick göra det avgörande målet.

Tittar man i tabellen kan man titta på målskillnaden och konstatera att vi släpper in lite för mycket mål. Det skall bli slut på det.


Helgens match blir en riktig nagelbitare och jag tror att det faktiskt är så att det lag som förlorar kan sluta fantisera om serieseger, eller kan Sollentuna skrälla på fredag? Läste att Knutsen skadat sig och blir borta en tid. Han var ju rätt given och kändes ensam på v6. Vad finns det annars. Tänk till nu Janne.

 
 
Ingen bild

JO

12 januari 2012 08:28

Så ni vann eller?

 
Ingen bild

Marcus

12 januari 2012 09:28

Vi vann med 32-29

 
Ingen bild

Publiken

12 januari 2012 11:29

Det blir ju rätt knäppt om målvakten springer ut, och förbi utespelaren, plockar bollen, och utespelaren lyckas få ut en arm och toucha målvakten bakifrån. Då har väl målvakten inte gjort någonting farligt och gjort allt rätt?

Blir ju extremt cyniskt spel från utespelarna med denna regel. Trots regeln borde domarna kunna göra någon form av egen bedömning och beslut, som i detta fall. För att vi ska komma ifrån att utespelarna börjar göra allt för att få målvakterna utvisade (säger inte att Tyresös högersexa gjorde detta).

Här är en video på den aktuella händelsen: http://youtu.be/DX0u93XJT28

 
Ingen bild

rättelse

12 januari 2012 11:30

som i detta fall = att dom borde ha gjort det i detta fall.

 
Ingen bild

Såg filmen!

12 januari 2012 11:35

Det här är ju löjligt!
Mattelin var ju inte ens i närheten.

 
Ingen bild

J

12 januari 2012 12:05

Om detta är rött så kan vi lägga ned! Horribel utvisning, Mattelin visar perfekt spelförståelse och är inte i närheten av att utgöra någon risk för spelaren, han går ju in i bollbanan efter att Tyresöspelaren passerat! Den som i såfal ska bestraffas är Tyresöspelaren som lägger armen på Mattelins axel och han är i det läget bakifrån. Men sämst i hela situationen måste man ändå säga att domaren är som inte kan visa en bättre spelförståelse.

 
Ingen bild

JO

12 januari 2012 12:13

Fast jag ser inget konstigt i detta. Man ser ju tydligt hur Tyresös h6a ser Mattelin i ögonvrån och inte vågar vika och ta bollen då han är rädd att kollidera med Mattelin.

En regel som jag tycker är bra då det får målvakterna att stanna i målet vilket förhoppningsvis gör att man får fler kontringsmål och därför ännu roligare och snabbare spel.

Mattelin är ju knappast den förste som råkar ut för detta då bla. Robert Bladh och(!) Stephen Nielsen i Drott resp. Malmö fick rött inom loppet av 10 min i samma match.

 
Ingen bild

Mattelin

12 januari 2012 12:31

Jag håller med dig Brejding till viss del. Regeln är bra och det kan bli fruktansvärda skador håller helt med om det.
Men angående situationen igår, nu har jag tittat på den i slowmotion ett antal gånger och jag står fast i det jag sa igår. Kroppskontakten kommer på grund av att Tyresös spelare tar tag i mig när jag är i luften. Jag har brutit bollbanan FRAMFÖR spelar och tycker den kontakt som blir är på grund av att Tyresös spelare tar tag i mig.
Då tycker jag det är konstigt att det blir rött kort, för när blir jag en anfallande spelare?
Enligt domarna när jag landat.
Vad hade hänt om Tyresös spelaren hade träffat mig i ansiktet rött kort till båda två?
Jag har inget agg mot beslutet och kan erkänna jag inte läst på regeln helt hundra men om det är rött kort i den situationen så tycker jag att man göra det för lätt för domarna och att det borde vara en bedömningssituation som allt annat i handboll.

Detta är min syn på situationen. Rätt eller fel? Intressant att det blivit en diskussion.
JO anser det är rätt stora skillnader på situationerna Bladh, Nielsen och min. Bladh är solkart rött med Nielsen försöker komma undan och det blir knappt någon kontakt och ja min har jag redan förklarat ovan.

Men nu är regeln som den är.

 
Division 1 Norra

Division 1 Norra

12 januari 2012 13:30

Åsikt från div1norra.com, klicka på hemsidelänken (URL)

http://div1norra.com/mattelin-fick-felaktigt-rott

 
Division 1 Norra

Division 1 Norra

12 januari 2012 13:42

Följ oss på facebook och rösta om det var rött eller inte för Mattelin

http://www.facebook.com/pages/Division-1-Norra/292

 
Div 1 Norra

Div 1 Norra

12 januari 2012 13:58

Det blev givetvis fel i vårt förra meddelande med länken.

http://www.facebook.com/pages/Division-1-Norra/292

 
Ingen bild

JT

12 januari 2012 17:31

Enligt regelboken är det absolut ett rött kort, men om det borde vara det går ju att diskutera. Själv tycker jag det är en gråzon, visst är Mattelin först på boll men det ser ut som att Tyresös h6a inte vågar gå på bollen när han ser Mattelin komma i sin utrusning.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Brejding - 24 juli 2012 22:16

Ny adress:   http://tyresohandboll.bloggplatsen.se/   MVH   Thomas Brejding / väl mött.   ...

Av Thomas Brejding - 24 mars 2012 02:07

Igår avverkade säsongens sista träning. Min filosofi har alltid varit att när säsongens sista match är spelad så finns det ingen anledning att fortsätta. Jag hade sett fram emot att träna en bit in i april, men vi var inte tillräckligt stabila under ...

Av Thomas Brejding - 11 mars 2012 18:06

Det har gått en lång säsong som uppenbarligen satt sig på norrlänningarnas psyke. Sist vi möttes tyckte jag att de var ett OK lag som saknade den riktiga bredden, men uppe i norrland i hemmapremiären fanns energin och viljan. Den saknades totalt idag...

Av Thomas Brejding - 11 mars 2012 07:48

Matchen som gällde igår gick som jag ville. RP slog Sollentuna igår vilket nästan var en förutsättning för att ha chansen. Det innebär nämligen att RP har goda möjligheter att nå kval om de vinner och det är en förutsättning för oss att ha chansen. ...

Av Thomas Brejding - 7 mars 2012 22:19

26-22. Förlust med fyra.   En tokjämn historia där vi chansade på slutet vilket inte lyckades och de fick några extra mål. Ja, så hade det kunnat vara, men med kvarten kvar var ställningen i denna match 24-13. Ok att vi kämpade hela vägen och Ric...

Presentation


Tyresö IF - Ständig förbättring

Omröstning

När åker Brejding på sin första förlust i seriespel med Tyresö
 Mot Strömnäs
 Mot Ricoh
 Mot RP
 Mot Cyrus
 Långt senare på säsongen
 Blir obesegrade iår.

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Fråga mig

3 besvarade frågor

RSS

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards