tyresoif

Direktlänk till inlägg 12 januari 2012

Mattelins röda kort.

Av Thomas Brejding - 12 januari 2012 12:35

Det blev många kommentarer på Eriks röda kort igår så jag tänkte jag skulle ge min syn på det.


Någon från Sollentuna la upp Mattelins röda kort på Youtube förmodligen i förhoppning om att få någon form av missnöje mot domarna. Jag tycker det är klockrent. Denna film kan man ta som utbildningsvideo för liknande situationer och visa hur domarna skall blåsa.


När jag såg det live så tyckte jag att Mattelins utrusning var ofarlig, men här är det jätte tydligt. Den är när jag ser den t o m vårdslös. Om Andreas fokuserat 100% på bollen så hade det blivit kollisoion, nu ser han situationen och "missar" Erik. Båda går på samma boll och kontrande spelare kan inte ta bollen för att målvakt är i vägen.


Döm själva.



 
 
Division 1 Norra

Division 1 Norra

12 januari 2012 13:39

Följ oss på facebook och rösta om det var rätt eller fel med rött kort för Mattelin

http://www.facebook.com/pages/Division-1-Norra/292

 
Ingen bild

Div 1 Norra

12 januari 2012 14:00

Adressen skall givetvis vara

http://www.facebook.com/pages/Division-1-Norra/292022007515682

 
Ingen bild

Mig

12 januari 2012 14:01

Men hallå vad gör målvakten för fel. Tycker mer att utespelaren orsakar allt målis är klart först på plats. Eller vad säger regelboken?

 
Ingen bild

Jens

12 januari 2012 14:41

Klockrent rött enligt regelboken!

 
Ingen bild

Brejding

12 januari 2012 15:20

För att få bort de allvarliga skadorna som uppkommit vid kollisioner mellan mv och utespelare i kontring så infördes förra säsongen en ny regel som innebar att all kontakt utanför målgången skulle innebära rött kort på målvakten. Detta var precis vad som hände. Klockrent rött enligt regelboken.

 
Ingen bild

norra

12 januari 2012 16:46

Men herregud det är ju utespelaren som rör målvakten men tydligen vill regelverket straffa målvakter som kan läsa spelet. Jag tror aldrig jag set ett pinsammare domslut och tänk att det finns folk som tycker det är ett klockrent rött. Det luktar illa det här skulle va intressant att veta i vilket läge detta inträffade. Kan bara säga riktigt pinsamt

 
Ingen bild

Rasmus Koplimaa

12 januari 2012 18:08

Tjena Brejding, kikade in här när jag blev nyfiken på röda kort i just liknande situationer. Jag håller med dig, klockrent rött enligt nya regler. Mattelin har ingen koll på övriga spelare och om kantkillen gått tydligare mot boll hade det smällt hårdare. Men denna lilla kollision räcker enligt regelboken och jag vill att den ska efterlevas för att slippa skador.
I övrigt önskar jag både Brejding & Mattelin lycka till i fortsättningen.

 
Ingen bild

Bjarne Nordberg

12 januari 2012 19:27

"Någon från Sollentuna"
Hejsan grabbar! För det första är jag inte enbart "någon". Till skillnad mot övriga anonyma debattörer finns mitt namn klart och tydligt angivet på Sollentuna HK:s gästbok.
Jag har givetvis full frihet att publicera min video för att belysa situationen och öppna ögonen för objektiva bedömmare i den mån de nu finns här. Jag tvivlar.

 
Ingen bild

Bjarne Nordberg

12 januari 2012 20:26

"Division 1 Norra:
Vi har både sett händelsen live men även tittat på youtube videon och enligt regeln är det inte beröring vid själva sekvensen utan efter Mattelin tagit bollen.
Regeln tillämpas vid kontakt utanför målgården, men vi anser att Gimmerborn kastade dit armen efter Mattelin tagit bollen, och Gimmerborn är inte i samma löpbana som Mattelin utan springer in i situationen efter bollen, när väl Mattelin tagit bollen.
Regeln bör tillämpas från fall till fall och man bör inte strikt utgå ifrån att en rörelse skall ge rött kort. Vi anser att domslutet är helt felaktigt"

 
Ingen bild

Intressant

12 januari 2012 21:52

Till "norra"

http://laget.se/sollentuna/28298-nyhetsarkiv-item-2051449.html

Där kan du läsa om i vilket skede detta hände.

 
Ingen bild

Målvaktsfacket

13 januari 2012 10:20

Tänk om domarna kunde vara lika konsekventa när det gäller skott mot huvudet på målvakter. I alla andra sporter är målvakten "helig" men i handboll är det tillåtet att behandla dem hur som helst. Om målvakterna inte får agera på planen kanske det är dags att freda målområdet, en utespelare kan i sin satsning helt hejdlöst hoppa rakt över målvakten utan någon påföljd. Vem har ansvaret i dessa situationer?

 
Ingen bild

Norra

13 januari 2012 10:24

Tack till "intressant" detta luktar Jä.... illa usch hoppas att det inte påverkar något när serien sammanfattas!

 
Ingen bild

Opartisk

13 januari 2012 10:34

Nu har jag inte koll på de nya reglerna men jag tycker det är en mycket tuff utvisning. Inget vårdlöst, utan målvakten likt en utespelare är den som är mest bestämd och vinner bollen på ett schysst sätt.

 
Ingen bild

Brejding

13 januari 2012 10:37

Jag tycker att det är skönt att denna regel med målvaktsutrusningarna inte är en bedömningsfråga, det är just den bedömningen som tidigare gjort att det blivit kollisioner. Det enda domaren har att bedöma är om det är en kontakt.

Jag håller med "målvaktsfacket". Det borde bli en likadan regel på skott i huvudet. Om spelaren är helt ostörd och skjuter målvakten i huvudet borde det bli direktrött oavsett om målvakten rör sig. Det enda domaren då skulle bedöma är om någon motståndare rör skytten.l Om inte, rött.

Jag tycker att det är intressant att domaren får så mycket skit, när det enda han gör är att följa regelboken. Luktar illa? Tja, i så fall skicka en motion till förbundet att ta bort regeln.

nya siten div1norra.com går så långt att de skriver att det röda kortet är felaktigt. Enligt deras bedömning. Det vore en sak att säga tveksamt, men felaktigt. Nej, nej, nej. Det pratades innan regeln kom att förbjuda målvakten att gå utanför heldragna, men hur skulle det se ut? Aldrig byta målvakt?

 
Ingen bild

Perka

13 januari 2012 10:45

Håller med "Målvaktsfacket" om att målvakterna i större utsträckning skall fredas. Direktrött på friläge där utespelare hoppar in i målvakten, direktrött samt eventuellt avstängning för skott i huvudet på stillastående målvakt.
Enligt regelboken är det i det här fallet inget snack om domslutet. Tycker dock att denna regel är något som det bör slipas mer på då den gynnar alla små vidriga tjuvande kantsexor otroligt mycket.

 
Ingen bild

Jonathan

13 januari 2012 10:48

@Brejding
Då får man skicka motionen till internationella handbollsförbundet i så fall då det är detsamma även i Norge (och i andra länder med antar jag?).
Håller dock med dig om allt du skrivit i senaste kommentaren.

 
Ingen bild

Vestis

13 januari 2012 11:22

Håller med dig Brejding om detta beslut och ditt resonemang. När vi var Norge och spelade ugdomsturnering hade de faktiskt inskrivet i turneringsreglerna att målvakter inte fick befinna sig utanför heldragna när motståndarna kontrar. Det för att prioritera ett snabbt och offensivt spel (vi talar om ungdomslag). Tycker det fungerade alldeles utmärkt. Man fick även tillbaka bollen om motståndarna spelade tillbaka bollen till egen planhalva (om man t.ex spelade man/man). Kan faktiskt inte förstå kritikerna till den är nya regeln??? Maximillian Jonsson fick rött kort när han sköt målvakten i huvudet på en straff efter 2 minuter (Norska elitserien). Också ett helt rätt beslut enligt min åsikt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Thomas Brejding - 24 juli 2012 22:16

Ny adress:   http://tyresohandboll.bloggplatsen.se/   MVH   Thomas Brejding / väl mött.   ...

Av Thomas Brejding - 24 mars 2012 02:07

Igår avverkade säsongens sista träning. Min filosofi har alltid varit att när säsongens sista match är spelad så finns det ingen anledning att fortsätta. Jag hade sett fram emot att träna en bit in i april, men vi var inte tillräckligt stabila under ...

Av Thomas Brejding - 11 mars 2012 18:06

Det har gått en lång säsong som uppenbarligen satt sig på norrlänningarnas psyke. Sist vi möttes tyckte jag att de var ett OK lag som saknade den riktiga bredden, men uppe i norrland i hemmapremiären fanns energin och viljan. Den saknades totalt idag...

Av Thomas Brejding - 11 mars 2012 07:48

Matchen som gällde igår gick som jag ville. RP slog Sollentuna igår vilket nästan var en förutsättning för att ha chansen. Det innebär nämligen att RP har goda möjligheter att nå kval om de vinner och det är en förutsättning för oss att ha chansen. ...

Av Thomas Brejding - 7 mars 2012 22:19

26-22. Förlust med fyra.   En tokjämn historia där vi chansade på slutet vilket inte lyckades och de fick några extra mål. Ja, så hade det kunnat vara, men med kvarten kvar var ställningen i denna match 24-13. Ok att vi kämpade hela vägen och Ric...

Presentation


Tyresö IF - Ständig förbättring

Omröstning

När åker Brejding på sin första förlust i seriespel med Tyresö
 Mot Strömnäs
 Mot Ricoh
 Mot RP
 Mot Cyrus
 Långt senare på säsongen
 Blir obesegrade iår.

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Fråga mig

3 besvarade frågor

RSS

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards